Powstały dwie generacje klasy A.
Mercedes-Benz W168
Model został zaprezentowany w 1997 roku. Był to pierwszy przednionapędowy samochód osobowy firmy Mercedes-Benz. Jedną z innowacji wprowadzonych w tym modelu był system absorpcji siły zderzenia czołowego zwany "Sandwich". Podczas czołowej kolizji silnik wraz ze skrzynią wślizgiwał się pod podłogę zamiast wdzierać się do wnętrza auta przez ścianę grodziową.
A-klasa zyskała złą sławę w związku z przeprowadzonym przez szwedzkich dziennikarzy tak zwanym testem łosia. Podczas próby, dnia 21 października 1997 roku, auto przewróciło się na bok. Mercedes początkowo zbagatelizował problem, ale później (11 listopada 1997) podjął zaskakującą decyzję i wycofał wszystkie sprzedane do tego czasu egzemplarze (2600 aut) oraz zawiesił sprzedaż nowych, aż do czasu rozwiązania problemu. Aby wyeliminować ten problem zastosowano (po raz pierwszy w tym segmencie aut) standardowo system stabilizacji toru jazdy ESP, zmodyfikowano także zawieszenie. Produkcję wznowiono 26 lutego 1998 roku.
Konstrukcja auta pozwoliła na wygospodarowanie dużej ilości miejsca dla pasażerów oraz całkiem sporego bagażnika o pojemności 390 l, przy zachowaniu niewielkiej długości wynoszącej 3575 mm. W 2001 roku wprowadzono do sprzedaży wydłużoną wersję klasy A o nazwie "Long". Samochód był o 17 cm dłuższy, oferował przez to więcej miejsca, przede wszystkim dla pasażerów drugiego rzędu. Wersja "Long" oznaczona została symbolem fabrycznym V168.
Klasa A wyposażana była w benzynowe silniki o pojemności 1.4, 1.6, 1.9 oraz 2.1 w wersji Evolution, a także diesle z systemem Common rail o pojemności 1.7 l.
Silniki[edytuj]
Wersja krótka (W168)[edytuj] | |||
Model | Produkowany w latach | Pojemność skokowa | Moc |
A 140 | 1997-2004 | 1397 cm³ | 60 kW (82 KM) |
A 140 (Automatik) | 1997-2004 | 1397cm³ | 60 kW (82 KM) |
A 160 | 1997-2004 | 1598 cm³ | 75 kW (102 KM) |
A 190 | 1999-2004 | 1898 cm³ | 92 kW (125 KM) |
A 210 Evolution | 2002-2004 | 2084 cm³ | 103 kW (140 KM) |
A 160 CDI | 1998-2001 | 1689 cm³ | 44 kW (60 KM) |
A 160 CDI | 2001-2004 | 1689 cm³ | 55 kW (75 KM) |
A 170 CDI | 1998-2001 | 1689 cm³ | 66 kW (90 KM) |
A 170 CDI | 2001-2004 | 1689 cm³ | 70 kW (95 KM) |
Wersja o większym rozstawie osi LONG (V168)[edytuj] | |||
Model | Produkowany w latach | Pojemność skokowa | Moc |
A 140 L | 2001-2004 | 1397 cm³ | 60 kW (82 KM) |
A 140 L (Automat) | 2001-2004 | 1598 cm³ | 60 kW (82 KM) |
A 160 L | 2001-2004 | 1598 cm³ | 75 kW (102 kM) |
A 190 L | 2001-2004 | 1898 cm³ | 92 kW (125 KM) |
A 210 Evolution L | 2002-2004 | 2084 cm³ | 103 kW (140 KM) |
A 170 CDI L | 2001-2004 | 1689 cm³ | 70 kW (95 KM) |
Mercedes-Benz W169
Auto reprezentuje tą samą koncepcję nadwozia co poprzednik, jest jednak trochę większe. Pojemność bagażnika również została zwiększona do 435 l.Nowa klasa A Mercedesa zastąpiła poprzedni model w październiku 2004 roku. W odróżnieniu od poprzednika zaprezentowano zarówno 5-drzwiowy jak i 3-drzwiowy wariant (oznaczony symbolem C169).
W nowej klasie A zastosowano silniki benzynowe o pojemności 1.5, 1.7 i 2.0 l (również w wersji turbodoładowanej) oraz diesle z systemem Common rail o pojemności 2.0 l i różnych wariantach mocy.
Na wiosnę 2008 roku klasa A przeszła facelifting.
Od roku 2009 modele A 160 oraz A 180 ze skrzyniami manualnymi oferowane są w ekologicznych wersjach Blue Efficiency posiadających system Start&Stop wyłączający silnik podczas postoju, oraz szereg innowacyjnych systemów mających na celu zmniejszenie zużycia paliwa oraz ilości szkodliwych substancji emitowanych do atmosfery.
Silniki
Model | Produkowany w latach | Pojemność skokowa | Moc | Moment obrotowy | Prędkość maksymalna |
A 150 (od 2009 oznaczenie A 160) | 2004- | 1498 cm³ | 70 kW (95 KM) | 140 Nm | 175 km/h |
A 170 (od 2009 oznaczenie A 180) | 2004- | 1699 cm³ | 85 kW (115 KM) | 155 Nm | 188 km/h |
A 200 | 2004- | 2034 cm³ | 100 kW (136 KM) | 185 Nm | 200 km/h |
A 200 Turbo | 2005- | 2034 cm³ | 142 kW (193 KM) | 280 Nm | 227 km/h |
A 160 CDI | 2004- | 1991 cm³ | 60 kW (82 KM) | 180 Nm | 170 km/h |
A 180 CDI | 2004- | 1991 cm³ | 80 kW (109 KM) | 250 Nm | 186 km/h |
A 200 CDI | 2004- | 1991 cm³ | 103 kW (140 KM) | 300 Nm | 201 km/h |
Wersja elektryczna E-CELL
Jesienią 2010r. rozpocznie się produkcja krótkiej serii 500 samochodów w 100% elektrycznych Mercedes-Benz Klasa A E-CELL[1]. Auto wyposażone w pakiet akumulatorów litowo-jonowych charakteryzuje się zasięgiem ponad 200 km
Nowa wersja klasy A
Można się zastanawiać czy Mercedes klasy A jest udanym autem. Do niezbyt pozytywnego postrzegania tego modelu przyczyniło się kilka niechlubnych opinii dotyczących marki ze Stuttgartu. Najpoważniejsza z nich to pamiętny problem ze zwykłym testem łosia.
Niestety jest jeszcze kilka wad niezależnie od tego jaką wersję i generacje rozpatrujemy. Auto jest jak na swoja klasę dość drogie. Największym jednak problemem klasy A jest jej wygląd, mało atrakcyjne vanopodobne nadwozie. Dlatego pewnie powstał stereotyp wg którego prawdziwy Mercedes zaczyna się od klasy C.
Szefowie Mercedesa najprawdopodobniej doszli do wniosku ze czas na generalna zmianę w klasie A. Auto otrzyma kompaktowe nadwozie, dzięki czemu będzie mogło konkurować z BMW czy Audi. Concept został zaprezentowany w tym roku, a wersja produkcyjna pojawi się na rynku prawdopodobnie za dwa lata.Prawdopodobnie w momencie wprowadzenia auta do sprzedaży (październik 2012 r.) paleta jednostek napędowych będzie wyglądała następująco:
- A 180 CDI, 1,8 l, 109 KM;
- A 200 CDI, 1,8 l, 136 KM;
- A 180 CGI, 1,6 l, 122 KM;
- A 200 CGI, 1,6 l, 156 KM;
- A 220 CGI, 2,0 l, 204 KM.
Trochę później ofertę diesli uzupełni jednostka A 250 CDI (204 KM). Należący do stuttgarckiej firmy tuner AMG pracuje także nad 275-konną wersją modelu, która ma być odpowiedzią na VW Golfa R, Audi S3 oraz BMW 130i. Klasa A AMG będzie seryjnie wyposażana w napęd na obie osie.
Wszystkie wymiary zewnętrzne auta znacznie się powiększą. Poniżej porównanie następcy i obecnej generacji:
- rozstaw osi 2700/2568 mm;
- długość 4280/3883 mm;
- szerokość 1780/1764 mm;
- wysokość 1430/1593 mm;
- bagażnik 350/435 l.
Patrząc na wymiary pojazdu, nie sposób nie dostrzec, że niemalże co do milimetra odpowiadają one rozmiarowi Audi A3 Sportback. Dzięki płaskim szybom, podobnej jak w coupé linii okien i mocno zarysowanym nadkolom nowy Mercedes robi wrażenie auta dynamicznego. Równie radykalny postęp będzie można zauważyć we wnętrzu, gdzie kierowcę i pasażerów powita zupełnie nowa deska rozdzielcza z systemem Comand i dużym kolorowym wyświetlaczem na centralnym panelu.
Bez dwóch zdań: Mercedes zdefiniował klasę A zupełnie od początku. Niestety, odnosi się to także do ceny pojazdu – nowy najmniejszy Mercedes w podstawowej odmianie będzie przynajmniej o 10 tys. zł droższy niż dotychczas. No cóż, postęp kosztuje...
Super wpis. Pozdrawiam i czekam na więcej.
OdpowiedzUsuń